vragen en antwoorden

vragen en antwoorden

vragen en antwoorden

vragen en antwoorden

Op deze website leggen we uit wie we zijn en wat we bieden. Hoe we je helpen en waarom we dat graag doen.

We kunnen ons voorstellen dat je toch nog vragen hebt, en daar horen natuurlijk antwoorden bij. Je vindt ze op deze pagina.

Om het overzichtelijk te houden hebben we ze onderverdeeld in vijf categorieën: algemeen, bereikbaarheid, klachten, kwaliteit & veiligheid en werkwijze.

Zijn we iets vergeten? Je mag ons altijd bellen of mailen om je vraag te stellen. Gewoon doen!

Op deze website leggen we uit wie we zijn en wat we bieden. Hoe we je helpen en waarom we dat graag doen.

We kunnen ons voorstellen dat je toch nog vragen hebt, en daar horen natuurlijk antwoorden bij. Je vindt ze op deze pagina.

Om het overzichtelijk te houden hebben we ze onderverdeeld in vijf categorieën: algemeen, bereikbaarheid, klachten, kwaliteit & veiligheid en werkwijze.

Zijn we iets vergeten? Je mag ons altijd bellen of mailen om je vraag te stellen. Gewoon doen!

Op deze website leggen we uit wie we zijn en wat we bieden. Hoe we je helpen en waarom we dat graag doen.

We kunnen ons voorstellen dat je toch nog vragen hebt, en daar horen natuurlijk antwoorden bij. Je vindt ze op deze pagina.

Om het overzichtelijk te houden hebben we ze onderverdeeld in vijf categorieën: algemeen, bereikbaarheid, klachten, kwaliteit & veiligheid en werkwijze.

Zijn we iets vergeten? Je mag ons altijd bellen of mailen om je vraag te stellen. Gewoon doen!

Kan ik mezelf aanmelden bij Redos?

Dat ligt er een beetje aan.

In Noord-Limburg is het zo geregeld dat jouw hulpvraag via het sociaal wijkteam van jouw gemeente loopt. Zij zullen samen met jou bekijken welke hulp je nodig hebt (dat heet een indicatie). Je mag dan natuurlijk aangeven dat je graag bij Redos terecht komt, of vooraf contact met ons opnemen. We gaan dan samen met jou en het sociaal wijkteam bekijken of we bij je passen.

In Oost-Brabant kun je gewoon contact opnemen met Redos. Daarna gaan we samen met jou en de gemeente bekijken welke hulp je nodig hebt (dat heet een indicatie) en of we bij je passen. Je mag ook eerst naar het wmo-loket van jouw gemeente bellen.

Ook voor particuliere ondersteuning kun je bij ons terecht. Dan kun je jezelf altijd direct bij ons aanmelden. Vraag gerust en vrijblijvend naar de mogelijkheden.

We kunnen ons voorstellen dat dit allemaal ingewikkeld klinkt, en dat je niet goed weet hoe je het nou moet regelen. Bel of mail ons dan even. Gewoon doen. We helpen je graag verder!

Ik wil een klacht indienen. Hoe doe ik dat?

Uitleg over hoe je een klacht kunt indienen vind je hier.

Hoe staat het met de klanttevredenheid bij Redos?

Regelmatig doet Redos onderzoek naar de klanttevredenheid. Het spreekt voor zich dat we hier veel belang aan hechten.

Het verslag van het klanttevredenheidsonderzoek over 2023 lees je hier.

Mag ik zelf kiezen welke begeleider ik krijg?

Dat doen we in overleg. We bekijken samen met jou wie van onze begeleiders het beste bij jou past. En we luisteren natuurlijk naar je wanneer je aangeeft dat je graag bij iemand terecht komt. Of dat lukt hangt niet alleen af van of je goed bij hem of haar past, maar ook van zijn of haar schema. We bekijken en bespreken regelmatig of het goed werkt voor iedereen, want dat is het belangrijkste!

Hoe snel kunnen jullie starten met de begeleiding?

Hoe snel wij kunnen starten met de begeleiding is afhankelijk van een aantal dingen en daarom een beetje moeilijk te zeggen. In ieder geval plannen we heel snel nadat je ons gebeld of gemaild hebt een kennismakingsgesprek met je in!

Samen met jou, de mensen om je heen en de gemeente bekijken we hoe we het gaan aanpakken, en welke begeleider goed bij jou past. Soms duurt dat even, maar het is wel erg belangrijk.

We snappen dat je liever niet wil wachten, en doen er dan ook alles aan om zo snel mogelijk te kunnen beginnen!

Kunnen jullie mij toch helpen als ik geen autisme of andere stoornis heb?

Misschien wel!

We zijn inderdaad gespecialiseerd in autisme, andere stoornissen en combinaties van verschillende problemen (een dubbele diagnose).

Vaak kunnen we toch iets voor je betekenen wanneer er heel iets anders aan de hand is. We onderzoeken dit graag samen met jou in een kennismakingsgesprek.

Ben je bij Redos niet op je plek? Dan denken we met je mee over een zorgonderneming die wel bij je past. We helpen dus altijd.

 

Wat is jullie werkgebied?

Redos is gevestigd in Venlo, maar ons werkgebied beslaat Noord-Limburg en Oost-Brabant!

We hebben locaties voor onder andere Beschermd Wonen in Helmond, Nistelrode, Tegelen en Venlo. Individuele begeleiding is natuurlijk minder plaatsgebonden!

Twijfel je of je dicht genoeg bij ons woont? Neem dan gerust en vrijblijvend contact met ons op. We bekijken graag samen met jou of we iets voor je kunnen betekenen.

Kan ik vrijblijvend een gesprek aanvragen om te kijken of Redos bij mij past?

Ja, dat kan!

Net als jij vinden we het heel belangrijk dat je het gevoel hebt dat we bij je passen. We stellen ons daarom heel graag aan je voor. Maak dus gerust een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Vrijblijvend!

Ook wij bekijken of we echt de hulp kunnen bieden die jij nodig hebt. We doen dat op een professionele manier. Passen we echt niet bij je? Dan denken we met je mee over een andere zorgverlener die wel bij je past.

Hoeveel kost het om jullie hulp in te schakelen?

Dat is helaas moeilijk te zeggen, omdat het afhankelijk is van een aantal factoren.

Individuele begeleiding en Beschermd Wonen zijn vormen van hulp die vallen onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Dit betekent dat de gemeente waarin jij woont beslist (dat heet een indicatie afgeven) of je recht hebt op ondersteuning. In deze indicatie staat welke vorm van hulp je krijgt, hoeveel en voor hoelang. Om dat te kunnen bepalen komt er iemand van de gemeente bij je langs voor een keukentafelgesprek.

Ben je ouder dan 18 jaar? Dan valt de hulp die we je kunnen bieden onder Individuele begeleiding of Beschermd Wonen. Je betaalt dan een eigen bijdrage. Hoe hoog die is wordt berekend door het CAK (Centraal Administratie Kantoor). Je kunt dat ook zelf doen op hun website. Let wel op, want je eigen berekening maken is best ingewikkeld en is alleen bedoeld om je een idee te geven.

Ben je jonger dan 18 jaar? Dan valt de hulp die we je kunnen bieden onder Zorg voor jeugd. Je betaalt dan geen eigen bijdrage.

Ook voor particuliere ondersteuning kun je bij ons terecht. Vraag gerust naar de mogelijkheden!

Hoe gaan jullie om met privacygevoelige informatie?

Redos hecht veel waarde aan de bescherming van jouw privacy. In het kort: jouw gegevens zijn veilig bij ons. Hoe we dan precies omgaan met persoonsgegevens lees je uitgebreid in onze privacy policy.

Bij aanvang van onze begeleiding vul je samen met ons een privacyverklaring in. Je kunt dan aangeven in hoeverre we privacygevoelige informatie mogen delen met andere professionele zorgverleners en vrijwilligers die jou ondersteunen.

Zijn jullie medewerkers goed opgeleid?

Zeer zeker.

Al onze medewerkers zijn minimaal in het bezit van een MBO4 diploma, het merendeel is echter HBO- of WO-geschoold.

Door opleiding en werkervaring dragen we bovendien extra kennis en inzicht mee, onder andere op het gebied van sport & beweging, politiewerk, jeugdzorg, defensie, brandweerwerk, maatschappelijk werk en pedagogiek. We hechten veel waarde aan veiligheid en kwaliteit!

Wat gebeurt er met mijn klacht?

Redos heeft een klachtenprocedure die voldoet aan de ISO-9001 norm. Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Het betekent gewoon dat je klacht altijd in behandeling wordt genomen, op een goede manier. Hoe dat precies gaat vind je hier.

Nemen jullie klachten serieus?

Absoluut.

Redos hecht zeer veel waarde aan de meningen en inzichten van cliënten en hun sociale netwerk. Dus ook wanneer er kritiek is.

Je kunt daarom altijd bij ons terecht met een klacht. Uitleg over hoe je die in kunt dienen vind je hier.

Zijn jullie medewerkers direct te bereiken?

Nee, in principe loopt alle communicatie via ons kantoor of onze Beschermd Wonen locaties.

Met cliënten, hun sociale netwerk en professionals maken we vaak andere afspraken. We snappen als geen ander hoe handig het is om de lijntjes kort te houden.

Kan ik makkelijk parkeren bij jullie?

Ja, over het algemeen is er voldoende parkeergelegenheid rondom ons kantoor, onze woonlocaties en het activiteitencentrum. Op de meeste plekken is parkeren ook nog eens gratis, maar niet overal. Let dus goed op om te voorkomen dat je een boete krijgt!

Wat zijn jullie openingstijden?

Ons kantoor is geopend van maandag tot en met vrijdag, van 09.00u tot 17.30u.

Voor cliënten, hun sociale netwerk en professionals maken we mogelijk andere afspraken.

Probeer het trouwens gerust buiten openingstijden, als het lukt nemen we de telefoon gewoon aan!

Zijn jullie bereikbaar per openbaar vervoer?

Ja, al onze locaties zijn goed bereikbaar per openbaar vervoer.

Er staat niet overal een bushalte voor de deur, dat zou wel heel mooi zijn, maar je hoeft nooit ver te lopen.

Dienstregelingen veranderen eens in de zoveel tijd, dus als je er zeker van wil zijn dat je niet in de verkeerde bus stapt is het handig om het op te zoeken. Mocht je er niet uitkomen, neem dan even contact met ons op!

Zijn jullie dag en nacht bereikbaar?

In principe zijn we bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, tussen 09.00u en 17.30u. Maar je kunt het gerust proberen buiten openingstijden, als het lukt nemen we de telefoon gewoon aan!

Alleen als dit samen is afgesproken, zijn we voor spoedgevallen dag en nacht bereikbaar, het hele jaar door.

Kan iedereen die hulp nodig heeft bij jullie terecht?

Nee, helaas niet. Dat is te mooi om waar te zijn.

We zijn echt gespecialiseerd in autisme, andere stoornissen en combinaties van verschillende problemen (een dubbele diagnose).

Soms kunnen we toch iets voor je betekenen wanneer er heel iets anders aan de hand is.

We onderzoeken dat graag samen met jou in een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Neem dus gerust contact met ons op!

Welke vormen van hulp bieden jullie?

In grote lijnen bieden we twee vormen van hulp: Individuele begeleiding en Beschermd Wonen.

Binnen die vormen leveren we natuurlijk maatwerk. Daar ligt onze kracht!

We zijn gespecialiseerd in autisme, andere stoornissen en combinaties van verschillende problemen (een dubbele diagnose).

Hoe zorgt Redos voor kwaliteit?

Wij werken elke dag aan de kwaliteit van onze zorgverlening. Dit is een continu proces waarin we kijken naar wat kwaliteit voor ieder van ons betekent en hoe we hier samen in kunnen ontwikkelen.

Een goed onderbouwd en werkend kwaliteitssysteem ondersteunt ons hierin, bij zowel de uitvoering, de borging als de verantwoording. Dit kwaliteitssysteem beschrijft thema’s en normen waaraan onze zorgverlening moet voldoen om van kwaliteit te kunnen spreken. Hierin zijn ook kwaliteitsdoelstellingen vastgelegd die betrekking hebben op professionaliteit, communicatie en tevredenheid.

Om de kwaliteit te blijven toetsen is er een goed werkende klachtenregeling, MIC-registratie (Melding Incidenten Cliëntenregistratie) en wordt de tevredenheid van zowel onze cliënten als ouders-verzorgers en omgeving gemeten.

Kwaliteit van zorg vraagt ook om kwaliteit van werk. Wij investeren daarom in de deskundigheid van onze mensen en brengen risico’s in kaart met beheersmaatregelen.

Aan de hand van interne audits kijken we naar onze processen in de praktijk. Zo zien we waar kansen liggen om te verbeteren. Daarnaast vinden er, om te kijken of we voldoen aan de norm en om te leren waar het nog beter kan, externe audits plaats in het kader van ISO-certificering.

Als je vragen hebt over onze kwaliteit en ons kwaliteitsmanagementsysteem, dan kun je die altijd stellen aan één van onze medewerkers door een mail te sturen aan: vragen@redos.nl.

Ga naar de bovenkant